☂ Vem ska trösta knyttet?

"Det var en gång ett litet knytt som bodde
alldeles ensam i ett ensamt hus.
Han var nog långt mer ensam än han trodde
på kvällen när han tände alla ljus
och kröp inunder täcket i sin bädd
och gnällde för sig själv, för han var rädd.
Därute gick hemulerna med stora tunga steg
långt borta hördes mårrans tjut på nattens mörka väg
och dörrar stängdes överallt och alla lampor brann
hos alla stackars skrämda kryp som tröstade varann.
Men vem ska trösta knyttet med att säga ungefär:
på natten blir det hemska mycket värre än det är."

När livet känns grått och trist och all inspiration och kreativitet tagit slut, då ska man lyssna på fina barnböcker. Barnböcker kan, som ingen annan, lyfta min kreativitet igen. Vem ska trösta knyttet kan vara den finaste bland de finaste, men Rövarna i kamomilla stad och Klas Klättermus är himla fint det också. Det är nästan så jag längtar tills jag får egna små trollungar, för himmel vad jag ska skämma bort dom med gamla sagor.

Den här fina sagan fick jag i LPformat av min söta syster i julklapp, och än så länge ligger den hemma i Arjeplog och väntar på att jag ska hämta den. Men när den dagen kommer, kan jag lova er att jag ska krypa upp i vår fina gungstol med en kopp té och lyssna på knastret och drömma mig bort.

(För er som har oturen att inte ha den på LP finns den att ladda ner här. Och så fint att några av hennes andra böcker också finns där!)
Idag är jag halvsjuk och lider av halsont och täppt näsa. Otrevligt som attan, och vi som planerat in en resa till ikea på fredag! Inte kan jag vara sjuk då inte! Jag har tänkt kurera mig med kokat citronvatten och fläderté (hur man nu gör sådant. Jag får kolla upp ett recept) för det stod i min husmorsbok att det var bästa botemedlet. 

Om jag känner mig duktig kan det fort vara så att jag bakar lite semlor också!
Puss! ☂


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0