☂ Livsnödvändigheter


Igår snubblade jag över den här fina boken, och jag började läsa den idag. Jag har sett filmen och älskat den, och nu läser jag boken och älskar den. Parfymen är med andra ord ett litet mästerverk. Det ligger något sällsamt över det hela, trots att Jean-Baptiste är skriven på ett sätt som gör att man ska känna avsmak inför honom. Jag förundras, förfasas och blir helt förtrollad. Perfekt bok att läsa om man behöver lite verklighetsflykt. Och det gör vi ju alla, mest hela tiden now-a-days, eller hur? Min verklighet kommer nog aldrig att bli så bra att jag inte behöver fly någon annanstans en liten stund, och jag är väldigt tillfreds med den tanken. Jag behöver mina alternativa världar, jag behöver läsa om andras äventyr som om de vore mina egna. Men mest behöver jag en varm fåtölj att krypa upp i när äventyrslängtan tassar fram över golvet och överrumplar mig. 
Vem vet, jag kanske får en sån inom en snar framtid. Om jag får som jag vill.
Jag ska börja läsa fler böcker. Jag ska bli den där personen jag alltid velat bli; som kan mycket om allting - nödvändigt som onödvändigt, och som har upplevt tusen äventyr och som kan citera fina böcker i tid och otid.
En odräglig människa ska jag bli, och oh så less ni lär bli, men det kommer bli finfint. Resan dit kommer bli ett eget litet äventyr i sig, och det ser vi fram emot.

Jag köpte den finaste sjalen idag, trots att jag lovat mig själv att försöka handla mer på second hand kunde jag inte hjälpa mig själv. Den hängde på indiska och såg så fin och amandaig ut att jag inte riktigt kunde släppa den med blicken. Vi ska dricka mycket té, den och jag, och läsa mycket böcker. Och äta massa jordgubbar i vår, och traska i klänningar och fina skor när det är för varmt för jacka men för kallt för bara armar.
Fint. Grå med ljusare, lätt glittrande mönster och den ska få en hedersplats i min överfulla garderob.
En rensning kanske vore på sin plats.
Till våren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0