Stress och botemedel

Idag behöver jag gå och rota i second hand-affärer. Att hitta små fina guldkorn, och tänka ut var de passar i lägenheten, det kanske hjäper bättre mot mensvärken än all (hittills) meningslös medicin? Jag har provat allt känns det som, och det gör mig tokig. Fyra dagar i månaden blir jag helt handikappad, jag kan inte göra något, inte röra på mig, för det känns som om hela jag går sönder inifrån. Jag provar nya värktabletter nu, och håller tummarna för att de hjälper. Inte ska det väl vara så att man har för ont för att leva?

CSN ska skällas ut, och hemtentor ska skrivas. Man kan lugnt säga att jag har mycket att göra nuförtiden. Hur blev det såhär? Jag som hatar att vara stressad. Det spelar ingen roll hur ofta jag säger till mig själv att 'ta det lugnt, du hinner, det är ingen fara', det är så svårt att låta bli. Så svårt att inte oroa sig över vad jag ska göra, hur jag ska hinna, och hur jag ska klara mig.
Idag ska jag prova något nytt. Jag ska försöka mig på Albins List-metod. Skriva listor och bocka av. Jag har försökt förut, och det är som om min hjärna inte funkar på det viset. Istället för att bli nöjd med allt jag åstakommit blir jag stressad över allt jag inte gjort än. Att se saker från den ljusa sidan? Ibland går det inte, och det gör mig tokig.

Jag har funderat lite över hur jag ska slippa stressa och oroa mig (Som min mamma alltid säger; 'Det är onödigt att gå och oroa sig innan något är klart, och det är onödigt att gå och oroa sig över något som man redan skickat in. Tänk så mycket man får gå och oroa sig i onödan då'), och har kommit fram till att jag ska pröva på följande saker;
  • Skriva listor. Då ser jag hur mycket jag har att göra, och kan prioritera - vilket ska vara klart först, och vad behöver mest tillsyn?
  • Ge det ett visst antal timmar per dag. Nackdelen med att plugga på distans är att man inte har riktiga 'skoltimmar', så man har hela tiden skolarbetet i bakhuvudet och det gör det svårt att slappna av. Men om man avsätter fem-sex timmar varje dag till skolarbete och håller sig till dom, kanske det blir lättare att släppa det och slappna av sen.
  • Pussas mycket. Att pussas är det bästa tidsfördrivet, och det måste man göra ofta, det är bra.
  • Sätta upp lång-och kortsiktiga mål, det gör det lättare att fokusera
  • Sist men inte minst, så ska jag planera in något roligt att göra när allt är klart, så jag har något att se fram emot och belöna mig själv med.
Systrarna i Frankrike, tror jag minsann. Eller var det Italien?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0